PSYCHOMOTORYKA


Terapia psychomotoryczna nie działa bezpośrednio na objawy, ale za pośrednictwem sensoryczności i aktywności ruchowej ciała poprawia zaburzone funkcje umysłowe i cielesne. (Rene de Lubersac)

Terapia ta, na bazie ćwiczeń ruchowych wykonywanych w małej grupie dzieci, pod kierunkiem 2 terapeutów, stymuluje rozwój wielu funkcji, w wyniku czego dziecko osiąga swoje optymalne możliwości rozwojowe stosownie do wieku i predyspozycji psychofizycznych. (B. Zychowicz)

DLA DZIECI Z:

  • dzieci w wieku 4-7 lat
  • dzieci z trudnościami motorycznymi (niezręczność, problemy z koordynacją ruchową, współruchy)
  • dzieci z opóźnionym rozwojem mowy i trudnościami w porozumiewaniu się
  • dzieci z zaburzeniami centralnego przetwarzania słuchowego
  • dzieci z opóźnioną znajomością schematu ciała (np. trudności z
    zapamiętaniu nazw części ciała, trudności z różnicowaniu prawej – lewej strony)
  • dzieci z trudnościami w orientacji w przestrzeni i czasie
  • dzieci z zaburzeniami czuciowo-dotykowymi (unikające kontaktu dotykowego lub poszukujące mocnych wrażeń czuciowych, z niskim progiem bólowym)
  • dzieci z trudnościami w nawiązywaniu prawidłowych relacji społecznych
  • dzieci z trudnościami w uczeniu się (np. mylenie kolorów, kształtów,
    niechęć do rysowania, trudności w liczeniu, czytaniu, pisaniu)

W CZYM POMAGA TERAPIA?

  • poprawa w zakresie napięcia mięśniowego
  • poprawa w zakresie równowagi
  • poprawa w zakresie motoryki małej, w tym grafomotortyki
  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • poprawa w zakresie modulacji czuciowej
  • znajomość części ciała, lepsza orientacja w przestrzeni i czasie
  • poprawa rozwoju mowy
  • lepsze umiejętności samoobsługowe
  • poprawa koncentracji uwagi
  • zdolność do organizacji własnych czynności
  • poprawa procesów odpowiedzialnych za naukę
  • opanowanie, prawidłowe poczucie własnej wartości
  • dominacja jednej ze stron ciała.