
DIAGNOZA CENTRALNEGO PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO, WZROKOWEGO I RUCHOWEGO METODĄ WARNKEGO
Najnowsze badania potwierdzają, że przyczyną dysleksji rozwojowej mogą być deficyty automatyzacji, które dotyczą procesu przetwarzania, w ośrodkowym układzie nerwowym, bodźców słuchowych, wzrokowych i motorycznych.
Zaburzenia w zakresie centralnego przetwarzania słuchowego, wzrokowego i motorycznego mogą przekładać się u ucznia na:
- wolne tempo przetwarzania informacji słuchowych i wzrokowych,
- trudności z dobrym słyszeniem w szumie,
- problemy z szybkim i jednocześnie precyzyjnym reagowaniem na bodźce słuchowe,
- trudności z pisaniem ze słuchu,
- łatwe rozpraszanie się, trudności z dłuższym utrzymaniem uwagi na lekcji, głosie nauczyciela,
- popełnianie pomyłek wynikających z błędnego rozumienia poleceń,
- konieczność powtarzania poleceń.
Metoda Warnkego wykorzystywana jest także w prewencji i terapii dysleksji. Trening poprawia centralne przetwarzanie, a tym samym wpływa na poprawę umiejętności czytania i pisania.
